__gaTracker('send','pageview');

Accountant Amsterdam

Het vinden van een goede accountant Amsterdam is vaak de eerste stap die zzp ers nemen bij het oprichten van een bedrijf. Een accountant Amsterdam die je vertrouwt, met wie je kan sparren en die je begeleidt bij je eerste stappen in het ondernemerschap. Het vinden van de juiste accountant Amsterdam kan een heel proces zijn. Zeker als je niet weet aan welke criteria je hem of haar kan toetsen, welke diensten je van hem of haar wilt afnemen en wat je eventueel zelf zou willen doen. De eerste vraag is hier dan ook:

Welke taken heeft een gemiddelde accountant Amsterdam?

1.    Administreren: “het ‘systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken, en verstrekken van informatie voor het besturen van de onderneming en het afleggen van verantwoording daarover’.

2.    Fiscale deel: Omzetbelasting Aangifte (maandelijks of ieder kwartaal – controle hierop kan jaarlijks) en Inkomstenbelasting Aangifte (Jaarlijks)

3.    Accountantsverklaring: – Noodzaak Accountant: Voor de meeste bedrijven (99,2%) is dat niet nodig.

Als ondernemer weet u dat aan iedere dienst een prijskaartje hangt. Het verhaal is dat u niet alle 3 de onderdelen nodig heeft van de accountant, zowel wettelijk gezien als in de praktijk.

Ik zal beginnen bij de toelichting op het derde onderdeel de Accountantsverklaring en de noodzaak van een accountant in plaats van een administratiekantoor, boekhouder of zelf voor dit onderdeel.

Accountantsverklaring (3)

U heeft als ondernemer van een natuurlijk persoon zoals: eenmanszaak (ZZPer), vof, man/vrouw vof, maatschap of commanditaire vennootschap geen accountantsverklaring / geen accountant Amsterdam nodig voor uw reguliere administratie of jaarrekening.

Als bestuurder van een rechtspersoon zoals: BV, NV, stichting, vereniging of coöperatie heeft u voor de Nederlandse wetgeving alleen een accountantsverklaring nodig als u aan twee van de onderstaande voorwaarden voldoet:

  • de waarde van de activa van uw bedrijf minus de herwaarderingsreserve en de minus de reserve deelnemingen hoger zijn dan € 4.400.000,= en
  • de omzet bedraagt meer dan € 8.800.000,= en U heeft meer dan 50 medewerkers in dienst.

In alle andere gevallen (99,2%) is een accountant en accountantsverklaring niet noodzakelijk.

Het fiscale deel (2)

Het tweede onderdeel, het fiscale deel  is waar je je boekhouder – fiscalist – accountant Amsterdam wel voor wilt betalen naar mijn mening. Dit is zijn of haar specifieke kennis van de Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting en de toepassing hiervan op jouw bedrijf. De belastingwet omvat regelgeving die veranderlijk is en specialistisch. Daarnaast zijn er tal van fiscale voordelen voor ondernemers, waardoor het uitbesteden van je Inkomstenbelastingaangifte aan een specialist (boekhouder – fiscalist – accountant) in de meeste gevallen meer oplevert dan dat het kost. Dit is een onderdeel wat ik je ook altijd zal adviseren om 1 maal per jaar uit te besteden en te laten doen.

Dan heb ik het echter niet over het doen van de kwartaalaangiftes voor de BTW. Dit is weer een goed voorbeeld van een onderdeel welke je heel goed zelf kunt doen, mits je weet hoe je het moet doen en waar je op moet letten. Klik hier voor de training zelfstandig BTW-Aangifte doen.

Administratie (1)

Het eerste onderdeel omvat de Administratie. De Belastingdienst stelt geen gespecificeerde eisen aan een administratie maar volstaat met “een deugdelijke administratie te voeren op een manier die controlerende belastingmensen snel inzicht kan geven”. U dient uw administratie 7 jaar lang te bewaren zowel op papier als elektronisch. Ook voor agenda’s, notities, bankafschriften, kassabonnen, contracten etc. geldt deze bewaartermijn van 7 jaren.

Hier is geen specialistische kennis voor nodig. Het dient alleen goed bijgehouden, opgeslagen en ingevoerd te worden. Vaak gaat er in de aanlevering van de administratie veel mis. Hierdoor is dit in de offerte vaak het meest kostbare onderdeel, omdat het gebaseerd is op het uurtarief en tijd van je administratiekantoor (laagste uurtarief) – boekhouder (middel tarief) – accountant (hoogste tarief).

Hierdoor besteden ze niet de meeste tijd aan onderdeel 2 het fiscale deel (dat deel waar ze geld voor je besparen), maar aan het zoeken naar ontbrekende  facturen en bedragen op je rekening die niet verklaard kunnen worden. Alles wat je niet goed bijhoudt of aanlevert kost de specialist aan het eind van het jaar tijd om uit te pluizen. Uitpluizen is gekoppeld aan het uurtarief en kost jou geld. Werk wat heel makkelijk zelf en goed bij te houden is in eerste instantie in plaats van achteraf, als je weet wat je moet doen en hoe?

Gemiddeld zijn ZZPers en kleine ondernemers hierdoor zo’n 2000 euro (exclusief BTW) per jaar kwijt aan administratiekosten (boekhouders en pakketten) en het laten doen van de Omzetbelasting en Inkomstenbelasting aangiftes kwijt. Ongeveer zo’n 167 euro per maand.

Bij administratie voor Beginners leren we mensen hoe ze van dit MAANDBEDRAG een JAARBEDRAG kunnen maken

U leest dit goed! Geen 2000 euro per jaar, Geen 167 euro per maand,

MAAR 167 EURO PER JAAR.

WILT U LEREN HOE OOK U DIT VOOR UW BEDRIJF KAN REALISEREN?

 LEES DAN MEER DOOR OP ONDERSTAANDE LINK TE KLIKKEN:

De Administratie voor Beginners Trainingen