__gaTracker('send','pageview');

ZZP Belasting

ZZP ers zijn feitelijk eenmanszaken. Net als Freelancers. Een aparte ZZP belasting bestaat dan ook niet. Al kan je het natuurlijk wel ZZP Belasting noemen. De landelijke belastingen waaraan ZZP ers onderhevig zijn, zijn: Omzetbelasting en Inkomstenbelasting. Daarnaast kunnen ZZP ers nog onderhevig zijn aan lokale belastingen.

De ZZP Belasting – Omzetbelasting

De omzetbelasting is een ZZP belasting voor de ZZP er die periodiek terugkeert. Je hebt te betalen omzetbelasting en te ontvangen omzetbelasting. Het saldo vul je in op de site van de belastingdienst. Hier doe je een keer per kwartaal aangifte van. Afhankelijk van de ingevulde bedragen maakt de belastingdienst vervolgens geld naar je over of dien je geld op de bankrekening van de belastingdienst te storten . Daarnaast is er de mogelijkheid om het in plaats van op kwartaalbasis, op maand of jaarbasis te doen. De inloggegevens van de site van de belastingdienst ontvang je in de meeste gevallen na inschrijving bij de KvK. Wil je graag leren hoe je zelfstandig BTW aangifte kan doen? Klik dan op deze link.

De ZZP Belasting – Inkomstenbelasting

De inkomstenbelasting is een tweede ZZP belasting voor de ZZP er die op jaarbasis terugkeert. In tegenstelling tot de omzetbelasting is de inkomstenbelasting een vrij specialistische belasting waarbij voor ZZP ers ook vaker grotere bedragen gemoeid zijn dan bij de omzetbelasting. Mijn advies is dan ook altijd om voor de inkomstenbelasting een specialist in te huren. Als je je administratie en belastingsysteem goed opzet, is dit een onderdeel wat loont om uit te besteden. Als je het fijn vindt, kan je specialist vervolgens ook nog kijken of je met de gedane omzetbelastingen in aanmerking komt voor een KOR (Kleine Ondernemingsregeling Teruggave) via de BTW-suppletie. Voor ondernemers die graag willen leren hoe ze het beste een administratie & belastingsysteem kunnen opzetten voor hun onderneming, heeft Administratie voor Beginners de Administratie voor Beginners Trainingen opgezet.

De ZZP belasting en het opzetten van een bijpassend Administratiesysteem

Om een passend Administratiesysteem voor de ZZP belastingen te kunnen opzetten, dien je de vijf basisonderdelen van Administratie en belastingen te kennen:

  1. Verzamelen van de data / input (de inkoop en verkoopfacturen)
  2. Creatie van Winst & Verliesrekening en BTW Staat.
  3. BTW aangifte op kwartaalbasis via site www.belastingdienst.nl
  4. Creatie van een Balans
  5. Inkomstenbelasting aangifte aan het einde van het jaar.

Gemiddeld zijn ZZPers ondernemers zo’n 2000 euro (exclusief BTW) per jaar kwijt aan administratiekosten (boekhouders en pakketten) en het laten doen van de Omzetbelasting en Inkomstenbelasting aangiftes kwijt. Ongeveer zo’n 167 euro per maand.

De belangrijkste redenen zijn dat sommige ondernemers niet weten wat ze nodig hebben en wat er van ze gevraagd wordt. Zo worden er onnodig zaken dubbel gedaan, systemen gebruikt die niet op elkaar afgestemd zijn en offertes aangenomen die veel lager kunnen.

Bij administratie voor Beginners leren we mensen hoe ze van dit MAANDBEDRAG van 167 euro een JAARBEDRAG van 167 euro kunnen maken

U leest dit goed! Geen 2000 euro per jaar, Geen 167 euro per maand,

MAAR 167 EURO PER JAAR.

WILT U LEREN HOE OOK U DIT VOOR UW BEDRIJF KAN REALISEREN?

 LEES DAN MEER DOOR OP ONDERSTAANDE LINK TE KLIKKEN:

De Administratie voor Beginners Trainingen